Recenzijas

26. aprīlis 2021 / komentāri 0

Krievijas teātris pietuvinājumā

Sestā [KuKū] kritiķu klubiņa sērija

Krievijas teātra balvas “Zelta maska” nominantu skate tāpat kā daudzas citas šogad noritēja attālināti. Īpašā platformā reģistrētai starptautisko viesu auditorijai tiešsaistē sešu dienu laikā tika dota iespēja noskatīties 25 Krievijas teātru izrādes, ko no 920 iestudētajām un 56 nominētajām 2019./1920. gada sezonas izrādēm atlasījusi skates kuratore starptautiski pazīstamā teātra kritiķe Marina Davidova. Procentuāli tie ir nieka 3%, turklāt relatīvi subjektīva atlase specifiski ārzemju publikai,  tomēr par Krievijas aktuālo teātri pasaka diezgan daudz. Tostarp pārsteidzoša, kā sarunā konstatē šīs reizes KuKū kritiķu kluba dalībnieces – teātra kritiķes Edīte Tišheizere, Vēsma Lēvalde, Zane Radzobe un Lauma Mellēna-Bartkeviča.

 

“Zelta maskas” attālinātās skates jeb Russian Case programmā iekļauti izrāžu videoieraksti, starp kuriem bija Dmitirija Krimova, Konstantīna Bogomolova, Kirila Serebreņņikova, Andreja Mogučija, Jurija Kvjatkovska un citu režisoru veikums. Tāpat skates dalībniekiem bija iespēja katru dienu vērot tiešsaistes diskusijas platformā ZOOM. Tās bija veltītas tādām tēmām kā krievu laikmetīgās mūzikas komponistu triumfa gājiens uz dramatisko teātru skatuvēm, īpašvietas teātris (tostarp pastaigveida izrādes pa pilsētu), laikmetīgā teātra un laikmetīgās dramaturģijas attiecības, “horizontālais” jeb, kā esam pieraduši to dēvēt šeit, koprades teātris Krievijā, kā arī mākslas un cenzūras problemātika mūsdienās, par ko diskutēt bija uzaicināts arī latviešu režisors Alvis Hermanis. Cita starpā, Krievijas skatē iekļauts arī Nāciju teātrī tapušais Hermaņa iestudējums “Gorbačovs” ar Jevgeņiju Mironovu un Čuļpanu Hamatovu Mihaila un Raisas Gorbačovu lomās. “Mums Krievijā nav politiskā teātra kā tāda, taču mēs nereti teātri padarām politisku ar citiem līdzekļiem,” saka Marina Davidova. Interesanti, ka mūsu kritiķu skatījumā salīdzinājumā ar asas sociālas kritikas pilnajiem krievu režisoru iestudējumiem, piemēram, Dmitrija Krimova “Borisu”, Andreja Mogučija “Pasaku par pēdējo eņģeli” vai Konstantīva Bogomolova “Velniem”,   Hermaņa “Gorbačovs” šķiet pat politkorekts. Cerams, šo izrādi izdosies redzēt arī Latvijas skatītājiem regulārā pasākuma “Zelta maska Latvijā” ietvaros, kad to atļaus epidemioloģiskā situācija.

“Zelta maskas” tiešsaistes ceremonijā nule sadalīti apbalvojumi, tostarp balva “Par izcilu ieguldījumu teātra mākslas attīstībā ārzemju teātra darbiniekam” piešķirta latviešu scenogrāfijas klasiķim Andrim Freibergam.

 

Rakstīt atsauksmi